RChandelen
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard Prøve å bygge Scania crew cab brannbil?

Heisann! Etter mange år med glaning på fantastiske skalabyggverk har jeg endelig bestemt meg for å prøve selv! Jeg har tilnærmet ingen erfaring med styrenebygging, men har lenge drømt om og planlagt en skikkelig brannbil! Fikk ordnet meg et Scania R620 kit til jul, og har studert hele youtube, så da er det jo bare å prøve.

Utgangspunktet er en Scania Rosenbauer flyplassbrannbil med CP28 Crew cab og 6x6. Jeg kommer ikke til å konvertere til 6x6 i første fase av byggingen da jeg prøver å begrense budsjettet, og får vurdere underveis hva jeg gjør med hjul. Jeg er også åpen for å skifte planen over til en mer sivil brannbil underveis, hvis jeg velger å beholde understellet stock.

Hovedfokuset vil være å konvertere fra R cab til P cab, og videre til CP28. Jeg skal prøve å bygge bakdørene fra grunnen av, istedenfor å kjøpe et ekstra body. (Notat til meg selv når jeg har ødelagt karosseri: Ekstra main cab har varenummer9335474).

(Alle bilder er forhåpentligvis klikkbare for full størrelse)

Planskisser:

Jeg måtte begynne byggingen på scale4x4, på grunn av litt registreringsproblemer, men her er en oppsummering av det jeg har gjort hittil. Kom gjerne med spørsmål til prosessen.
    http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=82630

"Neseborene"kuttes ned. Jeg tror det mest vanlige er å gjøre delen smalere og file ned hele kurven på utsiden, men jeg valgte å heller fjerne en delpå midten.

Brukte metallbeslaget som mal for nye monteringshull. Med Grillen kuttet i riktighøyde blir det for stort mellomrom mellom øvre og nedre del, så har byttet utskruene for å montere støtfangeren med en brukbart kraftig magnet.

Bakdørene er foreløpig tre lag med 1mm plater. Tamiya har vært veldig snille med å bruke 0.5, 1 og 2mm tykkelser. Har ikke funnet en 100% bra metode for å lage den tversgående profilenpå døra. Hvis noen har gode tips for å runde av og skråkutte lange kanter tarjeg de gjerne imot med åpne armer!

Her er situasjonen per nå, før jeg begynner å lime. midlertidig monteringsguffe / tack-it er virkelig praktisk!

Medium Truck company owner SverreS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Hvam
    Alder
    47
    Meldinger
    482

Standard

Alltid moro med biler som ikke er "ut fra esken", Stå på
    Sverre Sørensen
    Scania R560 6x4 Trekkvogn, Scania R620 6x6 Tippbil, Scania 111 6x2 Tippbil, Scania R470 6x4 (Orange edition), Scania R620 6x4 Trekkvogn.
    | Prosjekter | Scania R500 6X2*4 Flakbil, Scania T730 8x6 Tungtrekker, Scania R400 10x10 tippbil, Scania R620 8x4*4.
    ----------
    Tamiya Flatbed ->Tippsemi, Bruder LowLoader med dolly, Tamiya Reeferhenger med Carson dolly ,Carson Goldhofer II.
    ----------
    Bruder Cat D10, Bruder Cat D5, Bruder Bobcat, Magom Cat 973D.

Truck trainee ascona sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Lindås
    Alder
    42
    Meldinger
    10

Standard

Ser bra ut dette. Blir meget spennende å følge med videre. Gøy når du viser så detaljerte trinn for trinn.
    Tor emil

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Da har jeg brukt lim, og begge sider passer utrolig nok!

Etter mye photoshopforskning har jeg insett hvorfor geometrien ikke blir 100% skalariktig i dørmønstrene. En cp28 crew cab må være satt sammen av en P front og G short cab bakende. Tror jeg ville kunne fått det litt riktigere ved å dele opp cab litt annerledes hvis jeg gjør dette igjen noen gang.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Siden taket på en rc bil er så synlig så føler jeg det er kritisk at det ser noenlunde skalariktig ut. Det viste seg å være vanskelig å finne gode referansebilder av flate Scaniatak fra oversiden, og spesielt bak solskjermen. Etter altfor mange timer googling fant jeg til slutt noen veldig gode bilder av 111emergency på flickr. Jeg er usikker på hvor høyt jeg skal lage mønsteret på taket, men får ta det som det kommer, og jeg tror at jeg velger en litt mer firkantet løsning bak solskjermen for å få bedre plass til lys.
    [ Tak ovenfra ]
    [ Tak bakfra ]

Taket vil for det meste bestå av 0,5 og 1mm ark og blir nok ikke kjempesterkt, så litt ekstra forsterkning av cab gjøres med 1 og 1,5mm. Så godt som all fleks er borte nå.
    Hovedplaten på taket er 1mm. Kuttet striper på den ene kortsiden for å bøye forsiktig, men knakk den likevel flere steder. Med forsterkninger limt på både over og under holder den likevel formen veldig godt.

La 5x1,5mm striper på høyre og venstre side som blir nedre kant av taket og sørger for at det får et par graders vinkel forover, med en stripe til oppå i vinkel utover som base for platene som kommer etterpå.
    0,5mm ark kuttet i lange brede striper laminert og limt på toppen av cab, som fundament i riktig vinkel for resten av taket.

0.5mm ark rullet opp stramt over natten for å få en pen kurve før den kuttes opp i mindre biter og legges på begge sider. Ser ikke så fantastisk ut nå, men jeg har en plan
    Viktig at vann ikke kan legge seg i alle åpningene under taket, så forsegler på innsiden med Vallejo plastic putty som egentlig blir en akrylfuge. Kjøpte noen flasker for å gjøre sparklejobben enklere, men da den fortsatt er ganske fleksibel når den er herdet får jeg heller bruke den til slikt som dette.

Hjørnene bak er bare plastplater og striper limt sammen til en liten blokk og pusset ned. Tamiya cab'en er litt for firkantet til at jeg får hjørnene 100% skalariktige, så dette må tilpasses underveis.

Forresten noen som vet om RC hydraulikkpumper fungerer som vannpumper?

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

For å kunne montere og vedlikeholde lys i solskjermen ville jeg unngå å lime den inn, så har forlenget festene med 5x1.5mm og laget hull i cab der de kan gli inn. Viser seg at den nå klikker på plass uten at jeg må gjøre noe mer, så det fungerte veldig mye bedre enn planlagt
    Husket i siste liten at jeg ikke kommer til mutterne for frontvinduet når taket er limt, så har limt på litt overskuddsplast som jeg kan borre og gjenge opp.
    Området bak solskjermen blir litt høyt og firkantet, men tror det kommer til å bli ok.

De to midtseksjonene er gjort med hver sin metode. Den venstre er absolutt å foretrekke. Tamiya basic putty krymper for mye til å kjapt kunne fylle større områder. Høyre side har her fortsatt en tydelig dump etter 2 tykke fyllinger.

Ser mye bedre ut etter 3 omganger med hvit Tamiya basic putty og sandpapir, men fortsatt ikke helt fornøyd.

Status for øyeblikket.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Forhåpentligvis midlertidig løsning for å heve plattformen som hjulbuene er montert på. Må etter hvert finne en alternativ løsning for å montere de så jeg får bedre plass til interiør.

Ny prøvemontering. Chassis må forlenges ca 8-10cm. Må innrømme at det frister å bytte retning til en vanlig mannskapsbil/redningsbil nå.

Administrator egronvold sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,285

Standard

Morsomt å se det går fremover. Kan ikke gi deg nå

Medium Truck company owner
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Alder
    35
    Meldinger
    379

Standard

Se her ja, denne har du lagt ned endel timer i. Jeg elsker slike scratch prosjekter, stå på, den blir unik og tøff
    Stian Napsøy

Bergen RC Lastebil Klubb

-Tamiya Scania R500 6x6 tippbil - Soltvedt Maskin AS
    -Wedico Volvo F12 - Sties Thermotransport
    -Wedico Mercedes 3850
    -Tamiya R-620 - 8x4 Snutebil prosjekt
    -Tamiya/BAM Scania 143 Streamline 6x2/4 - T. Wellens Transport
    -Robbe 164 4x2
    -Yale gaffeltruck
    -Stahl Komatsu WA500-3
    -RC Bruder Mercedes Sprinter
    -Hjemmelaget slepe maskin henger
    - CAT M322C hjulgraver

Solgt:
    -Tamiya Scamia R620 - CS Transport

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Takk skal dere ha! Det blir noen timer ja, og research og planlegging er en forbausende stor andel av det.

Kan noen gi meg et råd om hjul? Ut fra dette bildet av en veltet brannbil på Bardufoss ser det for meg ut til at det vil passe bedre med 22mm enn 30mm bredde skalamessig både foran og bak. Hva mener dere? Det ser også ut som jeg kan beholde de tomme indre felgene bak?

https://gfx.nrk.no/oLKYsW7WMumcW2YLy...9bbJbNpGYQ7Tcw

Medium Truck company owner SverreS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Hvam
    Alder
    47
    Meldinger
    482

Standard

De hjulene så veldig ut som noen ebayhjul jeg har. De er breie (30). De har nogenlunde samme mønsteren også.
    Sverre Sørensen
    Scania R560 6x4 Trekkvogn, Scania R620 6x6 Tippbil, Scania 111 6x2 Tippbil, Scania R470 6x4 (Orange edition), Scania R620 6x4 Trekkvogn.
    | Prosjekter | Scania R500 6X2*4 Flakbil, Scania T730 8x6 Tungtrekker, Scania R400 10x10 tippbil, Scania R620 8x4*4.
    ----------
    Tamiya Flatbed ->Tippsemi, Bruder LowLoader med dolly, Tamiya Reeferhenger med Carson dolly ,Carson Goldhofer II.
    ----------
    Bruder Cat D10, Bruder Cat D5, Bruder Bobcat, Magom Cat 973D.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Etter litt tenking er jeg enig. Jeg tror 26-28mm ville vært perfekt, men har bestillt et sett med Lesu all-terrain 30mm.
    Bilen i linken her ble levert til Antarktis med 395/85R20 som vil si at diameteren i alle fall ligger i riktig område.
    http://www.egenes.as/news.asp?id=13988&c=167&t=425

edit:
    Istedenfor å bruke timesvis på google bildesøk kan man selvsagt bare søke opp et registreringsnummer i kjøretøyregisteret og se at Avinors Scaniabrannbiler står oppført med 395/85R20. I tamiyaskala tilsvarer det 28-30mm bredde og 85-90m diameter. Michelin XZL mønsteret matcher Lesu all-terrain veldig bra :
    http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop...8yopplysninger
    Der bekreftes også lengde på 10,6m. (RA43917)
    Sist endret av Wombii; 22-05-2017 kl 06:50 PM Begrunnelse: jeg har kastet bort for mange timer på google

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Med materialer i hus var planen dette. Et kompromiss mellom svingradius, materialbruk og riktig skalalengde. Ny plan øker lengden ganske mye.

Borring av ny ramme med 10 cm lenger akselavstand.

Prøvemontering og photoshopping viste meg at planen om å balansere skalariktighet mot svingradius ikke ser bra ut. Bestemte meg for å forlenge akselavstanden med 2 cm ekstra. Innfestingen glapp og hullet bommet … to ganger. Skru fast ting skikkelig! Nå er akselavstanden forlenget med skalariktige 14 cm.

Bruker metoden <her> for ekstra bakkeklaring. Snur framaksling opp ned og nye festebraketter bak.

Takk til Emil Grønvold for lynrask service! Nye braketter bak hever chassis med 8-9mm (litt mindre enn foran).

Lesu all-terrain 30mm dekk matcher veldig bra, med en reell bredde over slitebanen på rundt 26mm. Foreløpig montert over begge bakfelger. Total lengde på bilen blir litt over 70 cm.

Med snudd framaksling blir hytta litt høy. Fjern kanten på C2, monter den opp ned, fjerne spacerne jeg satte inn tidligere, trimme støtfangeren litt, og cab sitter nå i fin høyde. Grønt på bildet er planlegging for ombygging av støtfanger til offroad type.

Postkassa hadde denne lille saken til meg i dag. Fordelerkasse fra Kina, 200kr. Innmaten virker solid i metall, fullt kulelagret. Passer inni tamiyaramma. 1:1,5 nedgiring burde gi passe rolig fart sammen med 65t motor?`Med litt flaks ryker den ikke på første kjøretur. Da er bilen klar for 6x6 hvis jeg en gang i fremtiden finner en veldig billig TLT / highlift aksling.
    Sist endret av Wombii; 03-06-2017 kl 08:39 PM Begrunnelse: lesbarhet

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Først 3 bilder av mål, hvis noen skulle være interessert i å bygge selv:

Vegger på pumpemodul

Vegg foran på vanntak. Bakveggen er samme, men 15mm istedenfor 65mm høy under knekken.

Bakerste modul bakvegg.

Pumpemodulveggene er full bredde, 180mm bunn og 172mm topp. Vanntankveggene er 4mm smalere på hver side (176mm og 164mm) for å kompensere for tykkere sidepaneler.

Lengde pumpemodul: 110mm. Vanntank: 280mm. Bakerste modul (fremtidig elektronikkskap): 95mm. Høyde er 65+102mm foran bakhjul og 50+102 bak.

Usikker på om det er verdt tiden det vil ta å glatte ut disse trappetrinnene. Det ser greit nok ut, og det blir veldig lett å rote til så lange kanter. Heller rette trappetrinn enn ujevne 28cm lange kanter?

Administrator egronvold sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,285

Standard

Dette blir en fin bil! Godt håndtverk

Medium Truck company owner
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Alder
    35
    Meldinger
    379

Standard

Nå ser man virkelig det begynner å ta form ja, veldig annerledes bygg og veldig stilig
    Stian Napsøy

Bergen RC Lastebil Klubb

-Tamiya Scania R500 6x6 tippbil - Soltvedt Maskin AS
    -Wedico Volvo F12 - Sties Thermotransport
    -Wedico Mercedes 3850
    -Tamiya R-620 - 8x4 Snutebil prosjekt
    -Tamiya/BAM Scania 143 Streamline 6x2/4 - T. Wellens Transport
    -Robbe 164 4x2
    -Yale gaffeltruck
    -Stahl Komatsu WA500-3
    -RC Bruder Mercedes Sprinter
    -Hjemmelaget slepe maskin henger
    - CAT M322C hjulgraver

Solgt:
    -Tamiya Scamia R620 - CS Transport

Truck trainee
    Medlem siden
    May 2017
    Sted
    Skien
    Alder
    41
    Meldinger
    17

Standard

Utrolig spennende prosjekt! Dette her er virkelig imponerende.
    Pågående Prosjekter :

Volvo FH12 "The Pink Panther"
    Scania R620 "Bring"

Kent Nero

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Takk for tilbakemeldinger

Starta på bakskjermene. Total bredde er 186mm så hjula glir såvidt på innsiden.

Skrapet ut nok linjer til å lage alle skapene. De kommer ikke til å kunne rulles opp, men noen av de skal kunne nappes ut enkelt for vedlikehold og tilgang til batteri. Den bakerste modulen bygges i to separate deler for å enkelt kunne få tilgang til elektronikken.

Enkle hengsler, men kostet mange hjerneceller å finne ut av. De nedre skapene skal kunne åpnes og inneholde kontroller for å teste og styre elektronikk i displaymodus.

Ser brukbart riktig ut både åpen og lukket

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Har jobba med disse greiene som ligger langs toppen av påbygget og inneholder sidepekende arbeidslys.

Bare denne delen tok 2 dager og ødela de fleste av fingrene mine. Jeg tror ikke dette er beste måten å lage disse på

På en eller annen måte endte de lange bitene over vanntanken opp 2mm lavere enn de for bakskapet, selv om de skulle være 2mm høyere. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd etter så mange timer med måling og planlegging. Jeg tror jeg trenger et nytt hode.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    44

Standard

Liten oppdatering:

Hva skal man kalle disse lyslistgreiene? Forsøk nr 2 ble mye bedre. Bygget opp de bak med en ekstra millimeter så de matcher bra.

Taket på pumpemodulen: Prøvde å lage de integrert med takplaten. Mye lettere å bygge, men også færre muligheter for triksing og fiksing hvis de ikke matcher resten.

Må justeres litt, men tror det ser brukbart troverdig ut.

Starta på ombygging av fronten.

Tror det kan funke.

Har såvidt starta på Rosenbauer RM60 vannkanonen og takplatformen for å se proporsjonene riktig. Blir litt vanskeligere enn jeg tenkte å få plass til servoene.

Bruder lysbøttene er en anelse brede, men de er det mest riktige jeg har funnet foreløpig.

Løftemekanismen på vannkanonen. Armene må være lange for å matche bevegelsene på den ekte greia.

<klikk bilde for å spille gif>
    Første test av løftemekanismen. Ikke vanntett servo, så det kan bli spennende etter hvert.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •