RChandelen
Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Administrator egronvold sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,301

Standard

Artig å følge med på et skikkelig håndbygd prosjekt

Medium Truck company owner SverreS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Hvam
    Alder
    47
    Meldinger
    483

Standard

Det ser bra ut dette
    Sverre Sørensen
    Scania R560 6x4 Trekkvogn, Scania R620 6x6 Tippbil, Scania 111 6x2 Tippbil, Scania R470 6x4 (Orange edition), Scania R620 6x4 Trekkvogn.
    | Prosjekter | Scania R500 6X2*4 Flakbil, Scania T730 8x6 Tungtrekker, Scania R400 10x10 tippbil, Scania R620 8x4*4.
    ----------
    Tamiya Flatbed ->Tippsemi, Bruder LowLoader med dolly, Tamiya Reeferhenger med Carson dolly ,Carson Goldhofer II.
    ----------
    Bruder Cat D10, Bruder Cat D5, Bruder Bobcat, Magom Cat 973D.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Testoppsett for lys-og-servo-og-litt-ekstra-kontrolleren som snart er klar. Jeg ønsket egentlig å fikse en måte å bruke en rattradio, men med Taranistilbud på elefun og mottaker med SBUS utgang ble arduinoprogrammeringen mye greiere. 16 kanaler med telemetri på SBUS er jo ren luksus. Foreløpig ser det ut til å bli 4 analoge kanaler og 9 to/tre posisjonskanaler i bruk.

Mer jobbing på støtfanger foran.

Tamiya basic white puttyen har sprukket opp noen steder. Bestemte meg for å følge modellbyggertipsene på nettet og blandet styrenerester og Tamiya extra thin i et lite glass. Mye lettere å jobbe med og kan tynnes til man er fornøyd med konsistensen.

Med en offroadstøtfanger må stigtrinnene fikses.

Kan gjøres enkelt med en sag.

Men når man først er i gang kan man jo gjøre det skikkelig. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å røre nedre halvdel i det hele tatt…

Da blir det en total fiks av skjermer, nye hjulbrønner og å lage en ny måte å montere de. Da slipper jeg kanskje også plattformen inni og får mer plass til interiør. Mye ekstra arbeid, men tror det blir verdt det.

1mm plate bak, 3x1mm laminert for å forme hjulbuen.

Jeg aner helt erlig ikke om dette kommer til å funke, men det finner jeg sikkert ut om noen uker.

Jeg forstår ikke formene på bakre del av hjulbue og stigtrinnene og hvordan de fungerer sammen ut fra bildene jeg har, men noen ganger lærer man ikke før man har prøvd.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det øverste trinnet bak er lavere enn det foran når alt annet ser ut til å være riktig i forhold til hverandre, men hvis dette er alt som blir galt kan jeg nok leve med det.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Endelig noe enkelt, en liten drivstofftank. Starter med 1mm plater.

Kler den med 0.5mm plate.

Og mens jeg skriver dette oppdager jeg at bare 4x4 versjonen av RNOAF bilene har fueltank her. 6x6 versjonen har muligens ingenting på høyre side, men jeg finner ikke gode nok bilder av den siden. De nyere Avinorbilene har adblue opplegget sitt her.

Sist endret av Wombii; 08-08-2017 kl 05:24 AM Begrunnelse: høyre/venstre vanskelig

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Har blitt en stund siden forrige oppdatering. Mye arbeid, men lite å vise frem. Foretrekker helt klart bygging fremfor finpussing! I tillegg er det noen problemer med at Tamiya basic white putty sprekker opp noen steder og måtte byttes ut med plastguffe.

For noen måneder siden fikk jeg en veldig positiv overraskelse i form av en PM i innboksen på scale4x4 forumet. En bruker ved navn Perry hadde klatret på taket av en brannbil og sendt meg et flickr album med detaljbilder.
    https://www.flickr.com/photos/111333...7681852507242/

Sprekkene bak på takplata tettet med plastguffe og pussed ned. Magneter er limt på undersiden av takplata for montering av takplatformen senere.
    Takplate og påbegynt takstruktur (de store stripene på taket er 10 x 0.5mm).
    Mønsteret på taket skal forsvinne gradvis når man nærmer seg fronten, så fyller med plastguffe og pusser ned.

1 x 1.5mm list legges 4mm fra platen.

Mer 0.5mm og taklukedekselet på plass. Såvidt synlig 4mm bred 0.25mm stripe på utsiden av 1mm lista.

Greiene langs midten vrei seg litt under liming uten at jeg la merke til det, men skal uansett dekkes til av takplattformen, så det har egentlig ingen betydning.

Måtte heves et hakk til bak.

Sideplatene bak framhjula ble for enkle, så de er i ferd med å bli mer tredimensjonale. Sideskjørt og hjulbuer festes med et enkelt magnetfeste bak.
    Har delvis gått tilbake på de tidligere modifikasjonene på monteringshøyde for cab og framakslingen er snudd tilbake til originalhøyde, men må eksperimentere mer for å bli fornøyd der.

Det har blitt mer og mer åpenbart at høydeforskjellen på bunnen av dørene er for stor. Bunnlinja på framdørene er bestemt av linjene i grillen og bakdørene bestemmes av bakveggen, så jeg tror Tamiya har laget bakveggen for kort og fordypningene i dørene er for høyt opp. Det ser ok ut på standard R cab, men det blir feil når man prøver å lage P crew cab av det.
    Ut fra det jeg har studert meg fram til lager Laxa i Sverige crew cabs ved å montere G short cab bakvegg og lett modifisert T dør på en P cab, så jeg tror jeg har fulgt omtrentlig riktig oppskrift.

Forlenger derfor bakvegg og bakdører med ca 4mm. Det er så langt jeg føler jeg kan gå før dørene ser feil ut.

Noen som kan fortelle meg om dette stemmer for den eldre frontlystypen? Er nærlys og fjernlys samme pære? Brukes nærlys som kjørelys på dagtid?

Medium Truck company owner SverreS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Hvam
    Alder
    47
    Meldinger
    483

Standard

Det blir fint sånn sakte men sikkert
    Sverre Sørensen
    Scania R560 6x4 Trekkvogn, Scania R620 6x6 Tippbil, Scania 111 6x2 Tippbil, Scania R470 6x4 (Orange edition), Scania R620 6x4 Trekkvogn.
    | Prosjekter | Scania R500 6X2*4 Flakbil, Scania T730 8x6 Tungtrekker, Scania R400 10x10 tippbil, Scania R620 8x4*4.
    ----------
    Tamiya Flatbed ->Tippsemi, Bruder LowLoader med dolly, Tamiya Reeferhenger med Carson dolly ,Carson Goldhofer II.
    ----------
    Bruder Cat D10, Bruder Cat D5, Bruder Bobcat, Magom Cat 973D.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Og mer tålmodighet trengs!

Dørhengsler og håndtak på plass. Utrolig hvor godt alle småfeil synes når alt er grått. Dette er tredje omgang med primer og pussing. Tror jeg kommer til å forverre det området bak bakre dørhåndtak hvis jeg prøver å fikse det mer, men det er jo en ti år gammel brannbil.

Da må jeg sjekke om jeg klarer å lage speil eller om jeg må kjøpe Verkerk sine før jeg går løs med lakken.

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Deler opp posten i to for å ikke gjøre denne siden uendelig lang.

Måtte begynne på elektronikken for å finne ut av hvordan jeg skal bygge resten.
    Som jeg kanskje har nevnt ønsker jeg en elektronikkpakke som kan tilpasses mer enn ferdige systemer som MFU eller Servonaut, så jeg bruker en Arduino Mega med en videreutvikling av et lyskontrollerprogram jeg har puslet med i mange år. Systemet innebærer over 20 lyskanaler, 10 servokanaler og litt ekstra her og der. Det skal kunne konfigureres med en app via bluetooth og leser RC signalene fra SBUS utgangen på Frsky mottageren. Jeg trodde 60 I/O pinner på Arduino Megaen skulle være mer enn nok, men det har allerede gitt problemer i planleggingen.

Med mer enn 20 prosjekterte meter med ledninger så blir det et mareritt å feilsøke bilen. Jeg lager derfor et diagnose/oppsett/utstillings interfacepanel. Det viser om arduinoen mottar og tolker signalene fra mottaker riktig og om den switcher lyskanalene riktig. Det lar meg også overstyre lysene manuelt og kalibrere radiooppsettet.

Ikke så enkelt å få til et brukbart brukergrensesnitt på begrenset plass.

Jeg hadde heller ingen anelse om hvor vanskelig det skulle være å få hullene i to plater til å treffe hverandre.

Spagetti? Halvveis i loddingen. Glemte å ta bilde av det ferdige kortet. 8k Ohm motstander, fordi de magiske 3mm blå lysdiodene lyser sterkt nok på under 0.5 mA.

150 loddepunkter senere. Hadde bare blå ledning tilgjengelig av den tykkelsen, så noen koblinger endte opp i feil rekkefølge, men alt kan heldigvis fikses i software.

Det virker! Krysset viser stikkeposisjon på gass og sving. De andre lysene viser status på de viktigste lysfunksjonene. Brytere og knapper for å overstyre og teste.

edit:
    Video fra første test:
    Sist endret av Wombii; 16-01-2018 kl 02:33 AM Begrunnelse: video

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Bilen trenger skikkelige 7 kammers baklys. Lykteglasset til Tamiya kan heldigvis brukes, så bare å lage lyktehus og glass til markeringslyset på siden. Markeringslys, parklys, blinklys, bremselys, baklys og ryggelys virker. Tåkelys ofres på grunn av plassproblemer og nummerskiltlys ble glemt.

Første gang jeg prøver å lodde 1206 SMD lysdioder. På bildet er de loddet inn baklengs med felles minus istedenfor +, så det var jo gøy å fikse etter å ha limt og fylt med putty.

Grei referanse med mål og bilder hvis man vil bygge selv:
    https://www.rexbo.eu/herth-buss-elpa...light-83840656

Ettermontering av nummerskiltlys.

Ødela første lysdiode i forsøk på å lodde på ledninger. De tåler ikke at man ser for hardt på de.

Virker på andre forsøk:

Står fast på disse høytsittende baklysene. De skal ha en LED ring som tilsynelatende er baklys og bremselys. Jeg vet ikke om lyset i midten har noen funksjon. Noen som vet? Har vurdert fiberoptikk mellom styrene rør, men rørveggene er litt for tykke.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,301

Standard

Her er det bare å bøye seg i hatten, som hun sa.

Medium Truck company owner raybotn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Alder
    44
    Meldinger
    506

Standard

Dette var rett og slett en fornøyelig tråd.
    Bruker du 'vanlige' motstander eller smd-motstander på disse smd-diodene? Har hatt slike 1206 liggende, men gav de bort i et anfall av desperasjon over størrelsen. Hehe men de finnes i handelen enda.
    Raymond Herringbotn
    LA3FTA

"Først nå skjønner jeg ingenting"

1:14
    *Volvo FH16 520 tippbil*
    *Scania trekker*

Truck driver
    Medlem siden
    Dec 2016
    Sted
    Vestby
    Alder
    32
    Meldinger
    52

Standard

Siden jeg har greit med plass i bakerste skap så går alle ledninger fra lysene bak inn dit og får vanlige 1/4 W motstander. Usikker på hva jeg gjør foran. Jeg har fått et par desperasjonsanfall av disse ja. Det vanskeligste er egentlig å plukke de opp fra bordet. Hvis man først klarer å få tak på de, så går selve loddingen greit nok, men metallfolien er så syltynn at den rives av så fort ledningene flytter på seg. Superlim så fort som mulig hjelper mye.

Tusen takk til Egenes AS for gode svar på spørsmålene mine! Det viser seg at lyset i midten av LED ringen bak er et blinklys. Da kan jeg ikke ta snarveier der.

Etter mye eksperimentering har jeg endt opp med å strippe en optisk lydkabel for å få tak i en fin 1mm fiber. Evergreen plastrør med produktnummer i partall eller oddetall passer i hverandre med et mikroskopisk mellomrom og gir en veggtykkelse på ca 2mm. Dette mellomrommet gir en svakhet som guider et 1mm bor gjennom midten av veggen. En 5mm lysdiode i midten av innerste røret for blinklys og 2cm biter av fiberkabel langs utsiden som leder lyset fra en lysdiode lenger bak gir bremselys.

Første prototype med 8 lyspunkter:

Andre prototype med 12 lyspunkter:

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,301

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Wombii Vis post

Etter mye eksperimentering har jeg endt opp med å strippe en optisk lydkabel for å få tak i en fin 1mm fiber.
    Smart løsning

Medium Truck company owner raybotn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Alder
    44
    Meldinger
    506

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Wombii Vis post
    Siden jeg har greit med plass i bakerste skap så går alle ledninger fra lysene bak inn dit og får vanlige 1/4 W motstander. Usikker på hva jeg gjør foran. Jeg har fått et par desperasjonsanfall av disse ja. Det vanskeligste er egentlig å plukke de opp fra bordet. Hvis man først klarer å få tak på de, så går selve loddingen greit nok, men metallfolien er så syltynn at den rives av så fort ledningene flytter på seg. Superlim så fort som mulig hjelper mye.
    Takk. Da må det kanskje prøves en runde til. 1/4W motstand har jeg. Var godt å høre at det ikke var bare meg som har fått anfall av disse. Da er der kanskje håp.
    Raymond Herringbotn
    LA3FTA

"Først nå skjønner jeg ingenting"

1:14
    *Volvo FH16 520 tippbil*
    *Scania trekker*

Side 2 av 2 FørstFørst 12

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg