RChandelen
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Small Truck company owner
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard Lekasje på pakning - feil fra levrandør(?)

God kveld!

Får håpe det er noen eksperter igjen på dette forumet
    Det har oppstått lekkasje i pakningen på den ene sylinderen til graveren. Kontaktet et norskt firma som driver med sylindere, og de bestilte opp noen pakninger på bakgrunn av spesifikasjonene på den originale pakningen. Jeg får dog problemer med lekkasje(enda værre enn før) etter installasjon av den nye pakningen. Etter og ha tittet mer nøye på den gamle og nye pakningen, ser jeg i hvert fall ett tall som er forskjell, kan det ha en sammeneng? Lekasjen oppstår mellom stempelet og innderdelen av pakningen. Den første tanken er at pakningen ikke klarer motstå trykket og slipper igjennom oljen, altså at det ikke er en pakning til formålet.
    Har også prøvd med to nye pakninger for å utelukke skade ved det første bytte, i tillegg har jeg stoppet stempelet på forskjellige steder for å sjekke at det ikke er rift i stempelet i bunnpossisjon hvor jeg først oppdaget lekkasjen. Hjelp!

Pakningen til venstre er originalen, hvor det står et 3 tall etter dimmensjonen på pakningen, til forskjell på den nye hvor det står et 2 tall. På den nye pakningen er det også er nøkkelsymbol(til høyre på pakningen) noen forklaring på dette?
    IMG_20170531_191618.jpgIMG_20170531_191645.jpg
    Sist endret av larsra; 31-05-2017 kl 07:43 PM
    Lars R.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Det er magom. La den i 'Andre systemer' i frykt for at den ikke ville bli besvart, hehe
    Lars R.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Klepp
    Alder
    45
    Meldinger
    266

Standard

Sylinderstang-pakning dette. Stempelpakninger er type o-ring. Er et utall forskjellige varianter av pakninger der ute, som ser tilsynelatende like ut. Det du spør om angående kodingen blir spesialkunnskap som stort sett en må til pakningprodusenten for å finne ut av. Lekker det, så lekker det. Min beste anbefaling er å gå til produsenten, Magom, etter reservepakninger i utgangspunktet, og man kan spare seg for en del 'stress', og 'cash'
    Sist endret av Rimrock; 01-06-2017 kl 07:59 AM
    Øyvind Søyland

Scania R620 dumper
    Åkerman H14B

www.rclastebilbutikk1.no

Medlem siden
    Mar 2015
    Sted
    Modum
    Meldinger
    226

Standard

Dette ser velding ut som en simring.
    Syns det virker rart at dette er fra magom. Magom har ikke simring i sine syllindere.
    Har du bilde av syllinderen?

hydraulic-cylinder-15-mm-m3.jpg

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Klepp
    Alder
    45
    Meldinger
    266

Standard

Sitat Opprinnelig postet av fjelling Vis post
    Dette ser velding ut som en simring.
    Syns det virker rart at dette er fra magom. Magom har ikke simring i sine syllindere.
    Har du bilde av syllinderen?

hydraulic-cylinder-15-mm-m3.jpg

De brukte det tidligere. Om de ikke har liggende flere på lager nå, kan det jo være et problem. Eventuelt vurdere å bytte hele sylinderen.
    Øyvind Søyland

Scania R620 dumper
    Åkerman H14B

www.rclastebilbutikk1.no

Medlem siden
    Mar 2015
    Sted
    Modum
    Meldinger
    226

Standard

Ok.
    Ja det er jo en vurdering å ta.
    Kan det være mulig at du har satt simringen feil vei?
    Den funker bare en vei...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Rimrock Vis post
    De brukte det tidligere. Om de ikke har liggende flere på lager nå, kan det jo være et problem. Eventuelt vurdere å bytte hele sylinderen.

Det er helt riktig, jeg har den tidligere versjonen av sylinderene. Har også vært i kontakt med magom, men de hadde ikke liggende og måtte da kontakte levrandør, så ble anbefalt av de å prøve å skaffe selv ettersom det kunne være like lett.
    Du nevner sylinderstang-pakning, er det en spesiell type pakning som da tåler trykk? Har vært i kontakt med nok et firma i dag, som leverer tetninger osv., der fikk jeg svar at det var en standard A-type tetning.
    Litt kjedelig å måtte bruke 4-500kr på en ny sylinder når det eneste som hindrer den i å fungere er en pakning.

Har forøvrig prøvd begge veier for morroskyld, det var lekk begge veier.
    Sist endret av larsra; 01-06-2017 kl 04:29 PM
    Lars R.

Medlem siden
    Mar 2015
    Sted
    Modum
    Meldinger
    226

Standard

Stempelstana ser fin ut?

Når jeg overhalte noen jeg hadde, satte jeg stempelstangen pent i en rask drill (dreibenk om du har tilgang) og pollerte den med autosol på twist.
    Ble blank og fin og potte tett

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Den ser relativt fin ut, men skal ta med meg det tipset. Det er nok uansett ikke hovedproblemet. Sylinderen er jo bygd opp ved at det er en skive innerst, så kommer pakningen, så en skive til og et c-klips utenpå der igjen som holder alt på plass. Etter det var lekk på den nye pakningen, trodde jeg først sylinderen var skrot. Men(heldigvis) så tok jeg vekk den ytterste skiva og lot c-klipset holde pakningen, slik at jeg fikk sett hvor lekasjen kom fra. Klarte da også å se hvorfor den gamle pakningen lekker, noe som ikke er så vesentlig nå, men poenget er i hvert fall at den gamle pakningen faktisk holder tett når stempelstanga er i bunn og det er maks trykk mot pakningen. I motsetning til den nye pakningen, hvor omtrent strålen med olje står(litt overdrivelse må til) rundt stempelstanga så fort det blir trykk i sylinderen. Er jo tydelig at det er feil type pakning(?)
    Lars R.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Klepp
    Alder
    45
    Meldinger
    266

Standard

Pakningene fungere slik at den har et lite 'forpress' mot stanga, og når det kommer trykk på skal oljen komme 'inn bakom' pakningen og presse den inn mot stanga. Når stempelt er i bunn, er det max trykk på pakningen og den klarer da å presse hardt nok til å holde tett, til tross defekter. Når det ikke er belastning på stanga, så er ikke trykket stort nok til å holde pakingen tett med defektene den har

Du kan ikke ha fått en pakning for 1/4' stang (6.35mm) istedenfor til 6mm, f.eks? Eller det er kanskje 4 mm stang. Er ofte en liten 'spiralfjær' inne i pakningen, som skal presse gummien mot stanga ved lavt trykk. Sjekk om nye og gammel pakning har slik, eller eventuelt mangler. Sjekk f.eks e-bay, om du kan komme pakning med eksakt samme kode?
    Sist endret av Rimrock; 02-06-2017 kl 10:15 AM
    Øyvind Søyland

Scania R620 dumper
    Åkerman H14B

www.rclastebilbutikk1.no

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Pakningene fungere slik at den har et lite 'forpress' mot stanga, og når det kommer trykk på skal oljen komme 'inn bakom' pakningen og presse den inn mot stanga. Når stempelt er i bunn, er det max trykk på pakningen og den klarer da å presse hardt nok til å holde tett, til tross defekter. Når det ikke er belastning på stanga, så er ikke trykket stort nok til å holde pakingen tett med defektene den har

Du kan ikke ha fått en pakning for 1/4' stang (6.35mm) istedenfor til 6mm, f.eks? Eller det er kanskje 4 mm stang. Er ofte en liten 'spiralfjær' inne i pakningen, som skal presse gummien mot stanga ved lavt trykk. Sjekk om nye og gammel pakning har slik, eller eventuelt mangler. Sjekk f.eks e-bay, om du kan komme pakning med eksakt samme kode?
    Skjønner, da hadde jeg i hvert fall forstått prinsippet på den type pakning, som jeg trodde.

Jeg tror dimmensjonene skal være riktige, det står i hvert fall 6-15-4 på begge pakningene, altså den nye og gamle. Stanga er 6 og tykkelsen er 4. Det er en spiralfjær på begge pakningene, og dem ser tilsynelatende like ut. Er dog litt forskjell på gjennomføringen/leppa, det er det eneste jeg kan se med blotte øyet. Leppa på den nye pakningen er på en måte mer kon innover, hvor vidt det har noe å si.

Du som driver med salg, vil du si jeg bør prøve å få refundert kjøpet? Jeg gav en relativt god beskrivelse i mailen jeg sendte, hvor jeg spesifiserte at det var en hydraulikksylinder i skalert størrelse, med vedlagt bildet av pakningen montert på sylinderstanga og nærbildet av pakningen på begge sider. Føler det er ganske selvforklarende at det da bør være en pakning som kan motstå trykk ut fra den beskrivelsen? Mtp. at firmaet driver med reparasjon og reservedeler til 1:1 hydraulikksylindere så burde det i såfall vært et spørsmål om evnt. mengde trykk.

Setter forøvrig pris på svarene dine, takk!
    Lars R.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Klepp
    Alder
    45
    Meldinger
    266

Standard

Var en liten 'nøtt' denne, snart tom for ideer hva som kan være problemet Har lite erfaring med den type pakninger selv, er mer borti den andre metoden med å bruke o-ringer der i fronten. Ville de bedt sjekket opp rundt pakningnummeret, om det eventuelt kan skaffes eksakt samme. Kan være en liten detalj som at lippa bygger litt mer på nye pakningen og at det på et vis hindrer olje å komme inn bakom lippa? Om det kan være en mulighet å file et slags spor i front av sylinder slik at oljen eventuelt kommer frem dit den skal og gir det nødvendige trykk på pakningen.
    Øyvind Søyland

Scania R620 dumper
    Åkerman H14B

www.rclastebilbutikk1.no

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Var en liten 'nøtt' denne, snart tom for ideer hva som kan være problemet Har lite erfaring med den type pakninger selv, er mer borti den andre metoden med å bruke o-ringer der i fronten. Ville de bedt sjekket opp rundt pakningnummeret, om det eventuelt kan skaffes eksakt samme. Kan være en liten detalj som at lippa bygger litt mer på nye pakningen og at det på et vis hindrer olje å komme inn bakom lippa? Om det kan være en mulighet å file et slags spor i front av sylinder slik at oljen eventuelt kommer frem dit den skal og gir det nødvendige trykk på pakningen.
    Målte for morroskyld innvendig dia på pakningene, og det skiller ca. 0,3mm på ny og gammel. Den gamle pakningen er da 0,3mm større i innvendig diameter, selv om det står 6-15-4 på begge pakningene. Det er igrunn markant forskjell på hvordan utformingen er innvendig på ny og gammel.

Jeg kan ikke komme til noen andre konklusjoner enn at den eksisterende pakningen er en pakning som er laget for å tåle trykk, og den nye pakningen ikke?
    Lars R.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Klepp
    Alder
    45
    Meldinger
    266

Standard

Denne type pakninger er egentlig beregnet for roterende akslinger, f.eks akslinger ut av girkasser, hvor det er tilnærmet 0 oljetrykk. Har sett enkelte på div. forum som har laget egne hyd.sylindere og fått det til å funke med simring på stanga, og Magom har på et vis fått det til på sine første utgaver, men en kan si det er feil bruk av pakningtypen i utgangspunktet. Er hydraulikkpakninger for stang som ligner, men de er uten fjær og har en del mindre utvendig diameter, har typisk fasong som en 'V'. Er kun trykket som virker på lippa. Måten Magom har arrangert o-ringen på stempelet er heller ikke 'etter boka', men det funker for formålet. 'Halvveis feilkonstruert, men funker likevel'). Det går i å bygge det så billig som mulig. Det er noe enklere å tilpasse simring i front av sylinder en å bruke o-ringer, hvor det er noe mer spor og smådeler involvert.
    Ville sjekket med leverandør om de kunne skaffet annen utgave, eventuelt prøvd en fra ebay. Ellers er alternativet ny sylinder. Slik er det beklagligvis.

http://www.ebay.com/itm/291970410961...%3AMEBIDX%3AIT
    Sist endret av Rimrock; 09-06-2017 kl 09:23 AM
    Øyvind Søyland

Scania R620 dumper
    Åkerman H14B

www.rclastebilbutikk1.no

Medlem siden
    Mar 2015
    Sted
    Modum
    Meldinger
    226

Standard

En ting som forundrer meg litt er at det ikke blir brukt nutringer i slike tilfeller.
    På pneumatiske syllindere blir det nesten ikke brukt annet.

Det er pakninger som kan ligne litt må simring, men er laget for å tette mer, jo høyer trykket blir.
    Litt som du forklarer oppe her Rimrock som magom har forsøkt å bruke simringer til..
    Disse finnes også i dobbeltvirkende utførelse for bruk på stempler. Rart det ikke blir brukt ettersom det er det de er laget for

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Denne type pakninger er egentlig beregnet for roterende akslinger, f.eks akslinger ut av girkasser, hvor det er tilnærmet 0 oljetrykk. Har sett enkelte på div. forum som har laget egne hyd.sylindere og fått det til å funke med simring på stanga, og Magom har på et vis fått det til på sine første utgaver, men en kan si det er feil bruk av pakningtypen i utgangspunktet. Er hydraulikkpakninger for stang som ligner, men de er uten fjær og har en del mindre utvendig diameter, har typisk fasong som en 'V'. Er kun trykket som virker på lippa. Måten Magom har arrangert o-ringen på stempelet er heller ikke 'etter boka', men det funker for formålet. 'Halvveis feilkonstruert, men funker likevel'). Det går i å bygge det så billig som mulig. Det er noe enklere å tilpasse simring i front av sylinder en å bruke o-ringer, hvor det er noe mer spor og smådeler involvert.
    Ville sjekket med leverandør om de kunne skaffet annen utgave, eventuelt prøvd en fra ebay. Ellers er alternativet ny sylinder. Slik er det beklagligvis.

http://www.ebay.com/itm/291970410961...%3AMEBIDX%3AIT

Jeg fikk svar av den norske levrandøren, litt det samme som du sier, den er beregnet for roterende områder. Dem kunne dog prøve å få laget en vanlig tetning, ikke en simring som vistnok er det som sitter der. Så det blir vel å prøve det som siste utvei, muligens jeg kan prøve den du linket til via Ebay, men når har jeg allerede brukt 300kr på pakninger som er ubrukelige, så kunne kjøpt en ny sylinder i stedet
    Dem har jo gått over til o-ringer i front på dem nye sylinderene sine, men nå koster jo dem vesentlig mye mer enn dem gamle typen gjorde.

Mye gode svar her, nok et tegn på at forumet ikke må dø ut, selv om det er vanskelig å konkurrere med fjesboka
    Lars R.

Medlem siden
    Mar 2015
    Sted
    Modum
    Meldinger
    226

Standard

Et forum er jo uerstattelig for hva det er. En slik diskusjon ville vært bare svada på facebook og i tillegg vært borte om noen uker...

Magom sier selv at de nye typene skal tåle 30bar med oringer så hvis det er hold i det dem lover så holder jo det i massevis. Oringer er jo lette å bytte ut også.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    294

Standard

Helt enig! Utrolig uoversiktelig å prøve å ha en tråd/diskusjon på facebook.

Ja, det nye designet er i hvert fall bedre mtp. o-ringer i enden, kontra den pakningen som jeg har på mine.
    Lars R.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •