RClastebil.no

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Home

Månedens bilde

Januarvinneren 2012



Årets julebilde 2011



Månedens Bilde Desember 2010:

 

Scania 8x8 tungdumper.

Påbegynt for halvannet år siden. Opprinnelig Tamiya`s Scania 470. Bygd om til 8x8 dumper.
Drivlinjen består av: Integy Lathe 55t motor, 3:1 Girreduksjon, Tamiya 3 gir, 2:1 fordelingskasse.



Bakakslene er std Tamiya Bigrig aksler med 100%sperre (smeltelim i diffen).
Framakslene er TLT aksler med LSD (Diffene stappet full av oppkuttet brun gummistrikk).
Girkassea er løftet 23mm for å få plass til drivaksler. Tandem opphenget er plassert nederst
på vangene for å komme på linje med framakslene.
Dette gir i overkant av 1 cm mer klaring under rammen.


Dumperkasse med utvendig ribbing bygget i styren. 1mm alu i bunn og halveis opp sideveggene.
Dumperkassa og dumpmekanismen er hjemmelaget.



Fulda Crossforce x 12. På framakslene er det fylt 250gram blykuler i hvert av dekkene. Rammevangene er uorginale og 63cm (tror jeg).


Med lass kan denne brukes som dozer. Den er tilnærmet ustoppelig! For tiden "out of service", men vil bli satt i trafikk igjen.


Tekst og bilder ved: Ole Iversen.

 

 

Månedens Bilde August:

Tamiya Scania 6x4 R620 V8

 

Bilen er bygget av en Globeliner og en to akslet Scania. Jeg tok globeliner rammen og festet bogi
opphenget i orginal hullene, Og så målte jeg sånn sirka avstand til framakselen, ved å studere bilder
av 1:1 Scania'r. Jeg sørget også for å velge en avstand der alle hullene for å sette på hytta kunne
borres uten å treffe gamle hull. Desverre fikk jeg ikke plass til batteriet under bilen med denne
avstanden,så det måtte jeg plasere i hytta, Et "partstree" med ekstra baksjermer ble bestilt fra
Danmark. Side platene mellom fram akslingen og boggi'n er laget av styren.
Fram akselen er modifisert med dremmel for å bedre svingradiusen.



Topline hytta er dessverre ganske tung og med MFU-01, 
TL-01, et batteri og et lass med ledning inne i hytta, er den rimelig fortung, og kjører seg lett fast
uten henger. men det ble litt bedre da jeg innvesterte i lipo batterier.


Fakta:

-Futaba FASST 6 kanals radio
-tamiya MFU-01 og en ekstra tamiya lysmodul TL-01. (Parklysa i solskjærmen og "V"n i grillen er koblet på TL-01)
-en separat ESC er koblet til mottoren så MFU ikke tar støyten om noe går gæænt (for jeg elsker å laste tungt
-servonaut rotorblink saftblandere
-tamiya orinale alu olje dempere
-fjernstyrt svingskive
-brede framfelger med multitonn 2 dekk
-orginale tamiya alu bakfelger
-65T integy lathe mottor
-hitec 11kg analog styreservo
-Topline hytte
-michelin gubber
-horn og eksos fra globelinern
-diff lås på mitterste akslingen
(fra XC01\CC01 chassis)
-intellect 7.4V 4000 mha LiPo



Tekst og bilder ved: Bendik