Bilindustrien i Mexico

Mexico har en betydelig bilindustri, i stor grad takket være nærheten til det amerikanske markedet. At Donald Trump ble president i USA har skapt visse utfordringer, men enn så lenge holder den meksikanske bilbransjen stand.

En bransje i vanskeligheter

I motsetning til sine naboer i nord var ikke Mexico tidlig ute med bilproduksjon. Det første motorkjøretøyet som var helmeksikansk kom ikke før i 1961, en liten lastebil med navnet Rural Ramirez. Men på dette tidspunktet hadde mange utenlandske produsenter allerede etablert seg i Mexico. Det store problemet var imidlertid svak vekst i meksikansk økonomi, og meksikanske myndigheter ville at bilprodusentene skulle være med på å bygge opp Mexico og skape grunnlag for videre utvikling og innovasjon.

Etter hvert som det ble stadig flere politiske vilkår for å drive produksjon i Mexico, trakk mange av de utenlandske aktørene seg ut, og særlig europeiske selskaper som Volvo, Fiat og Peugeot. Den meksikanske bilbransjen ble derfor i økende grad dominert av amerikanerne. Myndighetene innførte også en skatt på bilhold som skulle finansiere OL i 1968 og fotball-VM i 1970, men som har blitt videreført helt frem til i dag. Denne avgiften er svært høy, og gjør det dyrt å eie bil i Mexico. Dette kommer i tillegg til engangsavgiften ved kjøp av nye biler. Begge avgiftene varierer avhengig av bilens størrelse og egenskaper. Fordi det har vist seg veldig vanskelig å kreve inn disse avgiftene, er det imidlertid nå på tale å avvikle ordningene.

Vekst med NAFTA

Etter at NAFTA-avtalen med USA og Canada kom i stand i 1994, fikk bilindustrien i Mexico en ny vår. Flere av selskapene som hadde trukket seg fra Mexico kom tilbake igjen, og nye aktører kom til. I dag har over 40 selskaper tilhold i landet, og lager i snitt rundt 10 modeller hver. Med en voksende økonomi passerte bilsalget en million solgte per år like etter tusenårsskiftet.

Bilindustrien har med det blitt en av de aller største industrisektorene i landet, og svært viktig for Mexicos økonomi. Her er det heller ikke lenger snakk om enkel delproduksjon og sammenskruing, men utvikling av komplekse komponenter og en betydelig FoU-aktivitet. Flere av de europeiske produsentene har de senere årene investert milliarder i meksikanske anlegg, for å ta opp kampen om det amerikanske markedet.