Italienske biler

Selv om vi i Norge kanskje tenker mest på små og sjeldne merker i de øverste sjikt prismessig når noen nevner italiensk bilindustri, så har støvellandet også en stor masseproduksjon av mindre biler. Dette har gjort bilindustrien til en av de største og viktigste næringsveiene i landet, særlig i Nord-Italia. Det finnes over 2 000 små og store aktører innenfor bil, og de ansetter hundretusenvis av arbeidere. Noen har til tider uttrykt bekymring for at bilbransjen har for stor innflytelse i landet, mens bransjen selv påpeker at bilproduksjonen faktisk står for nesten 10 prosent av Italias BNP.

Fiats dominans

Den suverent største bilprodusenten i Italia er Fiat, som i noen år har vært slått sammen med amerikanske Chrysler i Fiat Chrysler, og etter hvert også skal fusjoneres med franske Groupe PSA som inkluderer merker som Peugeot og Citroën. Det er i dag Fiat som eier mange av de andre, klassiske italienske produsentene som Alfa Romeo, Lancia og Maserati.

Fiat er også kjent som eieren av Italias suverent beste fotballklubb de siste sesongene, Juventus. Juventus hører til i Fiat-byen Torino, og dette har hjulpet klubben vesentlig økonomisk. Blant annet skjøt klubben inn penger for å hente Cristiano Ronaldo fra Real Madrid da muligheten bød seg. Noen i fagbevegelsen hisset seg opp over dette, men forsøket på å organisere en streik i protest endte som en flopp. Både arbeidere og ledere ser tydeligvis på symbiosen mellom bil og fotball som noe positivt og fint, som kanskje kan skape gnisninger men først og fremst skaper glede og stolthet. Med Ronaldo i sin sedvanlige scoringsform er Juventus nå på vei mot sitt niende mesterskap på rad i Serie A.