Japanske biler

Da de første japanske bilene trillet ut på norske veier, var det ikke fritt for at det var en del fordommer og skepsis til at asiater kunne lage gode biler. Med årene har imidlertid japanerne vist gang på gang at de ikke bare er konkurransedyktige, men lager biler som på mange måter er helt suverene. Særlig gjelder det lave utgifter til vedlikehold, reparasjoner og brennstoff, som igjen gir seg utslag i høy verdi på de brukte bilene, nesten uansett hvor mange mil de har gått. Det siste ankepunktet mot japanske biler har ofte vært konvensjonell design, som sammen med tryggheten har gjort dem til et noe snusfornuftig valg. Men de siste årene har det også kommet mange spennende japanske biler som utfordrer disse siste fordommene.

Stor nasjonal betydning

Japan har vært en stormakt innen bilindustrien helt siden 1960-tallet på, og den japanske måten å bygge biler på har hatt enorm innflytelse ikke bare på hvordan biler bygges i andre land, men mer generelt hvordan alle typer industri og organisasjoner drives. Toyota-konseptene Just-in-time og Lean har til og med forplantet seg til norsk statsforvaltning!

Den japanske bilindustrien har ikke minst hatt enorm betydning og innflytelse i selve Japan. Det er kanskje ikke så rart, da denne industrien på et tidspunkt var verdens aller største, selv om Kina og USA nå har gått forbi. Japan har imidlertid en mye lenger historie med bilen enn Kina, en historie som går helt tilbake til første verdenskrig.

I begynnelsen produserte japanerne bare nyttekjøretøy på egne merker, privatbiler ble lisensprodusert for europeiske aktører som Austin og Fiat. Med årene gjorde japanske bilprodusenter store teknologiske gjennombrudd, og var blant annet de første til å anvende roboter i stor skala. Det har medført at produsenter som Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi og enda flere i dag er blant de mest kjente bilmerkene i verden.