Koreanske biler

Bilindustrien i Sør-Korea har vært i sterk vekst de siste årene, og har sammen med teknologiselskaper som Samsung og LG virkelig vært med på å sette landet på kartet industrielt og økonomisk. Da de første koreanske bilene ble lansert i Vesten, var det mye skepsis til kvaliteten i de den gangen svært billige bilene som ble levert. Leverandører som Kia og Hyundai prøvde mange grep for å få innpass på de nye markedene, gjennom både markedsføringen og kanskje særlig gjennom rekordlange garantier som skulle gjøre at kundene følte seg trygge når de kjøpte deres biler. I dag er bilindustrien i Sør-Korea den sjette største i verden.

Koreanerne i Norge


I Norge har koreanske biler vært tilgjengelige siden Kolberg Motors begynte å selge Hyundai på 1980-tallet. Siden kom også Kia og Daewoo inn i det små, før en avgiftsendring på slutten av 1990-tallet gjorde små og billige biler noe mindre attraktive. Men Hyundai har satset stort, lagt under seg Kia, og med tiden utfordret japanerne for å bli det største asiatiske merket i Europa. Daewoo har på sin side etablert seg i Russland, og kan nok være biler for fremtiden også i et mer miljøvennlig Norge.