Når vi tenker amerikansk bil tenker vi nok ofte på de store, klassiske mastodontene i duvende stål og krom, gjerne med en V8 under panseret og hyppige mekaniske utfordringer. Detroit, Ford og Chevrolet, Cadillac Escalade og bilen til Batman er noe av det mange assosierer med amerikanske biler. Men hva er egentlig en amerikansk bil i dag? Realiteten er nemlig at utviklingen har gått fort de siste årene i retning av en mer komplisert og nyansert forståelse av hva en amerikansk bil er og kan være.
Den mest amerikanske av alle
Det høres kanskje litt pussig ut å skulle si at en bil er aller mest amerikansk, men nettstedet Cars.com har allerede i flere år forsøkt å finne ut av dette. Her handler det ikke om hvem som eier bilprodusenten, eller hvor selskapet er børsnotert. Det holder heller ikke å se på hvor samlebåndet er og bilen blir gjort ferdig, for det som virkelig teller og som er mesteparten av arbeidet er jo produksjonen av deler. Så i Cars.com sin liste handler det om at minst 3/4 av delene skal være amerikansk produsert. Utrolig nok gjelder det bare noen ytterst få modeller på det amerikanske markedet, godt under 10 prosent av totalen.
Det mest overraskende er nok imidlertid at det ikke er en av de erkeamerikanske produsentene til Ford Motors eller General Motors som står bak den mest amerikanske bilen. I stedet er det japanske Toyota som vinner, med modellen Camry. På andreplass kommer en annen Toyota, nemlig Sienna. Begge bilene produseres i USA, med stor bruk av amerikanske underleverandører for ulike systemer og deler. Også Honda hevder seg godt i konkurransen, så den japanske dominansen på topp er ikke tilfeldig.
Hvordan kan dette forklares?
Det høres i utgangspunktet veldig merkelig ut at de mest amerikanske bilene skal være Toyota og Honda, og det slår oss at det kan bli vanskelig å overbevise den jevne amerikaner om dette. Bakgrunnen er imidlertid måten den moderne bilindustrien fungerer på. At et selskap er eid eller børsnotert i ett land, betyr ikke nødvendigvis at produksjonen også foregår der. Ofte vil mye av produksjonen skje der det er hensiktsmessig ut ifra produksjonskostnader, infrastruktur, tollbarrierer og tilgang til markedet.
Dette betyr altså at mange bilfabrikker i dag er lagt til andre land. I tillegg kommer at det som skjer på disse fabrikkene i dag bare er en svært liten del av det å produsere en bil. Svært mye av verdien (kostnaden) i en bil ligger for eksempel i elektroniske systemer som ofte produseres uavhengig av selve fabrikken. Hver fabrikk har hundrevis av leverandører, og ferdigstiller simpelthen det endelige produktet, omtrent på samme måte som du setter sammen din fredagstaco av ingredienser fra forskjellige land og produsenter.