Spør du en lastebilsjåfør om hva slags merke han kjører, vil du garantert få en fyldig innføring i hvorfor akkurat hans lastebil er den beste. Det står ofte mellom Volvo, Man, DAF og Scania. Og mange elsker Scania på grunn av den driftsikkerhet. Dessuten er den skikkelig barsk. En lastebil for så mange bruksfelt. Containertransport, bulkhåndtering og langtransport er ideelt med Scania, som også kan brukes som tank og kranbil.
Det er veldig mye aktivitet i Norge nå, og det er gode penger å tjene på bygg, anlegg og vei-prosjekter. Start egen bedrift med lån uten sikkerhet slik at du kommer i gang og drømmen om en Scania er ikke langt unna.
Typer Scania
Det fins i dag flere typer Scania som kjører rundt på norske veier. Selskapet har vært gjennom mange sammenslåinger, først med Saab, så Investor og Volkswagen. Typene skilles av serier fra L-S, og det er spesielt R-serien som har fått innpass i Norge. R-serien passer utmerket for de tunge transportetappene og skilles ut fra motorkraft fra den minste på 280 til den største på 770. I Statene har den til og med R780-motoren.
Den får ofte skryt for førersetet i cockpiten, den er komfortabel og oversiktlig. Det er mye elektronikk og den såkalte OMI teknologien, optimalisert modulært instrumentpanel som gjør at føreren kan ta i mot samtaler og legge inn rute-alternativ.
Scania har en komfortabel seng med oppbevaringsrom til eiendeler og småting. Med eget kjøkken og kjøleskap har sjåføren alt han trenger i nærheten. Bilene har forskjellige skjermer slik at man virkelig kan koble av når man hviler mellom øktene.
Videre har Scania en rekke modeller med spesial-funksjon. Det er bilene crew cab som er tilpasset veiarbeids-folk, og Scania Komplett serien som er spesialtilpasset med chassis og påbygg av ulike slag. Bilene i Euro-6 klasse oppfyller alle krav, og kan fåes med 12+1 trinns girkasse og tandemdrevet bakaksling som gir den flere fordeler.
Elektrisk Scania
Det var helt utenkelig bare for få år siden at lastebiler kunne bli helelektriske. Vekt og rekkevidde var alt for dårlig skodd, spesielt med tanke på de norske værforholdene som skifter fra milde somrer til iskalde vintrer.
Men deres PHEV hadde jo fungert i mange år allerede, så det skulle være mulig å få det til. Busser hadde forsøkt seg med biogass på tankene, noe som fikk delte resultat i de prøveprosjektene de ble testet i.
Scania sin nye helelektriske lastebil kalles BEL som står for batteridrevet elektrisk lastebil. Kjøretøyet har helt unike egenskaper og benytter seg av aller siste teknologi. Bilen har en aksels-avstand på mellom 3,9 og 5,7 meter og kan laste opp til 29 tonn. Batteriet består av 5-9 litiums-celler som gir opptil 295 kW ved maksimal omdreining.
Disse store elektriske lastebilene fins i dag i L og P-serien, og vil snart utgjøre hovedparten av flåten i Norge. De tilfredsstiller gjeldende krav om miljøvennlighet og null-utslipp strategi. Scania er fullstendig ajour hva gjelder de kommende elektriske lastebilene sine.