Bilindustrien i Kina

Hvem har den største bilindustrien i verden – er det USA, Tyskland, eller kanskje Japan? Nei, i over 10 år på rad har den kinesiske bilindustrien vært størst, i hvert fall hvis vi måler i antall biler. Da har Kina større produksjon enn hele EU til sammen, eller for den saks skyld USA og Japan til sammen.

Dette kan kanskje høres merkelig ut, siden vi ikke er så vant til å se kinesiske biler på norske veier. Gigantene på det kinesiske markedet, som SAIC, Dongfeng, FAW og Changan er nærmest ukjente i Europa. Noen har kanskje hørt om Geely, som har tatt over Volvo, men andre produsenter som Beijing Automotive, Brilliance, Great Wall og BYD kjenner du neppe til med mindre du har vært i Kina eller i andre litt mindre utviklede land. Andre store selskaper er Guangzhou Automobile, Chery og Jianghuai.

Et enormt marked

Hovedårsaken til at disse merkene er så store, på tross av at de er lite kjent i den vestlige verden, er selvfølgelig det enorme markedet internt i Kina. Per i dag er det 250 millioner biler på veiene i det store landet med den enorme befolkningen. Siden det er 1,4 milliarder kinesere, er det helt klart også et stort potensial for enda større bilbruk i Midtens Rike. Kineserne har også store ambisjoner om å bli mer konkurransedyktige internasjonalt, og eksporterer allerede i dag rundt en million biler per år.

Den kinesiske bilproduksjonen startet under den kalde krigen, da Kina hadde blitt kommunistisk og fikk hjelp av Sovjetunionen til å bygge industri. De som husker noen tiår tilbake, vil imidlertid huske at Kina fremfor alt var sykkellandet, og at det var ganske få biler på veiene. Produksjonen var svært lav frem til rundt 1990, og vokste deretter litt raskere frem mot tusenårsskiftet før den virkelig tok av de siste tjue årene.