Bilens historie

Man kan spore bilens historie tilbake til 1700-tallet, men i det 20.århundre fikk bilen virkelig utvikle seg. Den første dampdrevne bilen kan spores tilbake til 1600-tallet, og det var jesuittmisjonæren Ferdinand Verbiest som utviklet den. Det gikk ikke akkurat fort i svingene på starten av bilens historie. I 1769 bygde franske Nicolas-Joseph Cugnot en bil som kunne kjøre 6 km i timen. Dette var ikke all verdens, men allikevel klarte han å miste kontrollen, kjøre inn i en vegg, og skapte dermed verdens første bilulykke. Utseende på bilene var ikke akkurat slik som de er i dag. Bilene hadde i sin tidlige utvikling veldig store hjul for å kompensere for dårlige veier, de var veldig høye, og radiatoren var montert utvendig.

På slutten av 1800-tallet, rett før 1900-tallet, begynte USA og Frankrike og masseprodusere biler. De som var først ute var franske Panhard et Levassor og Peugeot. Etter første verdenskrig var biler blitt vanlig blant de rikeste, og masseproduksjon av bilene gjorde også at prisene gikk ned. Man trenger dog ikke å være rik lenger for å kjøpe seg en bil, og centum.no gir deg i tillegg gode muligheter til å få drømmebilen. Etter andre verdenskrig ble biler virkelig allemannseie og masseproduksjonen fortsatte. På 1960- og 1970-tallet ble en del tekniske løsninger vanlige, og disse brukes fortsatt den dag i dag.

Legg att eit svar

Your email address will not be published.