Canada er kanskje ikke det første landet vi tenker på når det gjelder bil, men det store landet lengst nord i Nord-Amerika har faktisk en betydelig bilindustri. Denne industrien består ikke av «egne» merker, men hovedsakelig av fabrikker eid av de amerikanske og japanske selskapene, i tillegg til en lang rekke underleverandører og deleprodusenter. Alt i alt snakker vi om hundrevis av fabrikker og firma, som gjør at bilindustrien i Canada faktisk er blant topp ti globalt innen bilproduksjon. På listen over bileksportører er Canada helt oppe på fjerdeplass, takket være stor eksport over grensen til USA. Kanadierne lager nesten en million biler i året, og ligger dermed ikke så langt bak europeiske storprodusenter som Storbritannia og Frankrike.
En viktig bransje for lønnebladlandet
Dette gjør at bilindustrien er en av de største og viktigste bransjene i kanadisk industri, og viktig for sysselsetting og økonomi. Nesten en firedel av Canadas industrieksport er nemlig bilrelatert. I tillegg til personbiler produserer Canada også nyttekjøretøy og busser, samt tilhengere, dekk, deler, og systemer som brukes i bilproduksjonen i andre land som USA og Mexico. Hvis man tar med alt som har med bil å gjøre, helt frem til bilverkstedet på hjørnet, har 500 000 kanadiere jobben sin innenfor denne bransjen.
En lang og ærverdig historie
Canada har hatt bilproduksjon alt fra lenge før Ford oppfant samlebåndet. De produserte C-Ford, en forgjenger til T-Forden, allerede fra 1904. Etter hvert fikk Canada også mange egne bilmerker, og General Motors etablerte seg i landet. På et tidspunkt var den kanadiske bilindustrien faktisk større enn noen i Europa og den nest største i hele verden.
Produksjonen var lenge beskyttet av høye tollmurer, for å beskytte industrien mot de mer strømlinjeformede amerikanske fabrikkene. Dette bidro til at de amerikanske kjempene Ford, General Motors og Chrysler etter hvert satset på sine egne kanadiske fabrikker og ble dominerende også nord for grensen. I dag har de fått selskap av blant annet Honda og Toyota, og i alt 17 bilmodeller blir produsert for massemarkedet. Likevel kommer veldig mye av delene fra andre land, som oftest over 80 prosent. Andelen kanadiske deler er større i de japanskeide fabrikkene enn i de amerikanske, fordi de i større grad produserer delene på stedet.
Kanadisk bilproduksjon er et eksempel på at politikken kan brukes til å beskytte arbeidsplasser og utvikle industri. Nedsiden er selvfølgelig at befolkningen må betale litt høyere priser for bilene sine.