Et av de landene som ofte blir glemt mellom amerikanske giganter, japansk effektivitet, tysk ingeniørkunst og lekre italienske biler, er Frankrike. Franskmennene var faktisk blant de aller første til å lage biler i større skala, og er fortsatt den dag i dag betydelige produsenter av kjøretøy. Frankrike har for eksempel større bilproduksjon enn både Storbritannia, Sverige og Italia, for å nevne noen av de landene som ofte assosieres med bil.
To store dominerer
To store selskaper dominerer bilindustrien i Frankrike. Det er PSA Group, som eier blant annet Peugeout og Citroën, og Renault Group, som eier Renault, en betydelig del av Nissan, og også flere mindre produsenter. Renault Trucks er imidlertid eid av Volvo AB, som igjen er eid av kinesiske Geely Holding. Etter Volkswagen er PSA og Renault faktisk de største aktørene på dette markedet i hele Europa. Bilene deres har vunnet en rekke store priser, og Citroën DS er utvilsomt en av de mest legendariske bilene for massemarkedet noen gang. Franske leverandører var lenge dominerende i de tidligere franske koloniene i Afrika, men har i de siste tiårene tapt terreng til sine asiatiske konkurrenter.
PSA Group og fusjon med Fiat
<p>PSA Group, som selskapet oftest kalles internasjonalt, eller Groupe PSA, som det heter i Frankrike, er en sammenslutning av Peugeot og Citroën med mindre produsenter. PSA er i dag et av de viktigste selskapene på Paris-børsen, kjent for sin aggressive ekspansjon som strategi. De jobber hardt både for å få innpass på nye markeder og ta over andre selskaper i sektoren, blant annet har de varslet en stor satsing i India.
Forleden ble det kjent at PSA har avtalt en fusjon med Fiat Chrysler, i seg selv en fusjon av italienske og amerikanske produsenter. Det store konglomeratet vil bli en av de aller største produsentene av motoriserte kjøretøy i hele verden.
Med denne sammenslåingen vil selskapet kontrollere både en lang rekke hverdagsmerker som Dodge, Chrysler, Fiat, og Peugeot, og samtidig ha en sterk satsing på sportsbiler som Alfa Romeo og Maserati. Selskapet har ennå ikke fått noe navn, for det vil nok ta minst et år før alt er klart. Det som er sikkert allerede nå er at hovedkvarteret for det nye selskapet skal ligge i Nederland, men det skal forsatt være notert på børsen i Paris.